Tijdens jullie Avond vol Aandacht hebben jullie een inquiry gedaan: een oefening waarbij je om de beurt sprak of luisterde.

Inquiry geeft je de mogelijkheid om je volledige aandacht te brengen bij je ervaring – terwijl je partner getuige is van je proces. Je beoefent om eenvoudig waar te laten zijn wat nou eenmaal waar is.

In ‘normaal’ sociaal contact is dat vaak niet onze eerste focus. We spreken over wat er was, en over wat zal komen. We spreken zelden over wat we nu ervaren. Oké vooruit: als we hoofdpijn hebben, dan zeggen we ‘ik heb hoofdpijn’. Maar verder verwoorden we eigenlijk vooral onze gedachtes. Zelden of nooit spreken we over onze gevoelens en fysieke sensaties.

Gedachtes, gevoelens en sensaties: dit speelt zich allemaal af in het nu.

Een inquiry kan heel avontuurlijk zijn. Je volgt eenvoudig waar je nieuwsgierigheid en je intuitie je aandacht heen brengt. Het helemaal om jouw innerlijke wereld; verder is er geen doel.

Het mooie is dat je in een inquiry óók getuige bent van wat zich afspeelt in je partner. Je hoort waar die mee bezig is, van geniet of mee worstelt. Ik ervaar zelf vaak na een inquiry meer begrip, openheid en ruimte voor mijn lief.

Ik gebruik het inquiry graag om ‘in te checken’ als wij elkaar weer ontmoeten. Alleen al na een werkdag hebben we soms zulke andere dingen meegemaakt dat we allebei op heel andere plekken zijn. Dat is zeker zo als één van ons een week in retraite is geweest… en de ander thuis met zoon, werk en school.

Jeroens luisterende aanwezigheid helpt mij om meer intiem te worden met mezelf. Omdat hij alleen luistert en niet reageert, laat hij me vrij om mijn eigen spoor te volgen. Zo ontmoeten we elkaar zonder de ander te overspoelen met onze verhalen. Er is aandacht en ruimte voor ons allebei: héél fijn.

Een kleine disclaimer: de beoefening van Inquiry is heel eenvoudig, maar niet makkelijk. Het is niet voor niks dat A.H. Almaas, de man die inquiry wereldwijd aan de man bracht, er een vuistdik boek over schreef. Maar ik denk dat de oefening ook al krachtig is als je nog aan het uitvinden bent hoe je het nou doet: je aandacht in het moment brengen. Ik blijf zelf ook rustig dooroefenen!

De Spelregels voor Inquiry

  1. Spreek vooraf hoe lang je wil inquiren: ergens tussen 2 en 15 minuten per persoon
  2. Jullie krijgen allebei precies even veel tijd. Zet een timer zodat je niet op de tijd hoeft te letten
  3. Eén spreekt, de ander luistert alleen maar en reageert niet
  4. Elk detail is de moeite waard om over te spreken: ieder gevoel, iedere sensatie, iedere gedachte
  5. Als de gong is gegaan, maak je rustig je zin of gedachte af. Daarna wissel je

Over Spreken

Als je gaat spreken is het behulpzaam om te beginnen om je aandacht te brengen bij de sensaties in je lichaam. Wat merk je op in je lijf? 

Vandaaruit beschrijf je waar je aandacht vanzelf naar uit gaat: gedachtes, gevoelens, fysieke sensaties. Niets is onbelangrijk. Waarschijnlijk weet je in het begin nog niet waar het toe leidt, of wat het belang ervan is, maar dát is nou juist precies wat er zo avontuurlijk aan is.

Je volgt als het ware het rode draadje, down the rabbit hole. Vaak wordt het op een gegeven moment helder waar het over gaat. Of wat de relevantie ervan is in je leven op dit moment.

Misschien gebruik je metaforen om je ervaring te beschrijven. Het kan in je lichaam voelen als gesmolten goud, als een ijslandschap of als een klaterend bergbeekje. Je kan een knellende rubberen band rondom je borstkas voelen, of een open ruimte in je buik… Deze metaforen helpen je om te spreken op een manier waarop je ervaring zich verdiept. Je blijft zo dichtbij mogelijk. Je volgt je ervaring terwijl ze alsmaar verandert.

In een inquiry ben je totaal vrij. Je kan je ogen open houden of sluiten. Je kan je lichaam bewegen, grommen, gapen, uitrekken, dansen, gebaren maken: alles wat je maar helpt om jezelf te voelen en uit te drukken.

Als je een gedachte verwoord, is het de kunst om daar vervolgens niet in verstrikt te raken – zoals dat in een alledaags gesprek zo makkelijk kan gebeuren. Misschien merk je soms dat je je door je gedachtes hebt laten meevoeren: weg uit het nu. Dan breng je vriendelijk je aandacht weer terug in je lichaam. Je kan dat proces verwoorden in je inquiry: ‘Oh, ik was even helemaal ergens anders. Even voelen; hoe is het nu in me?’

Je zal merken dat je lijf een heel heldere respons heeft op iedere gedachte die in je opkomt. Is er na het uitspreken van je gedachte meer ruimte in je lichaam of juist meer spanning? Hoe voelt die spanning precies: is het een zwaarte op je borst, strakte in je buik of een beknelling van je keel? Kies je woorden precies, en misschien merk je op dat je ervaring zich verdiept terwíjl je erover spreekt.

Over Luisteren

Degene die luistert, kan eenvoudig ontspannen.
Dat klinkt makkelijk, maar het is soms een hele kunst. 

Zeker als je inquired met je geliefde, zal je misschien allerlei neigingen in je opmerken. We zijn in sociale conversatie zo geneigd om een vraag te stellen, bemoedigend toe te knikken, aan te vullen, te hummen, de discussie aan te gaan, te laten weten dat je het begrijpt…

Als je luistert, beoefen je om gewoon maar ‘te zijn’ terwijl je partner door van alles heen beweegt. We zijn zó geneigd om iets voor de ander op te willen lossen! Het kan heel behulpzaam zijn voor je relatie om te zien dat je partner het gewoon zelf kan.

Misschien helpt het beeld van de boeddha je. Je stelt je dan voor dat je zit zoals hij; ontspannen, aanwezig. Hij hoort woorden, maar zijn aandacht is net zo zeer naar binnen. Er is daar respons op wat hij hoort, maar hij reageert er niet op. Je luistert dus zowel naar de woorden van je lief, als naar de respons in je eigen lichaam.

Je hoeft daarbij trouwens geen pokerface te trekken: als er ontroering door je heen stroomt of je moet lachen, dan laat je het gewoon door je heen trekken. Dan rolt er een traan of lach je.

Mijn lerares zegt altijd heel mooi: ‘Je hoeft niks te maken, maar ook niets tegen te houden’.

Soms zal je partner met ogen dicht inquiren. Toch biedt je oogcontact aan zodat je er ‘bent’ op het moment dat je partner wel kijkt. Verder ben je zo aanwezig mogelijk. Als je merkt dat je afdwaalt, breng je je aandacht vriendelijk weer terug in het hier en nu.

In contact met je innerlijk kompas

Inquiry helpt je om te voelen hoe het met je is, en waar jij behoefte aan hebt. Meestal zijn we geneigd om te doen wat we denken dat we moeten doen, terwijl ons lichaam eigenlijk liever iets anders zou willen doen. Inquiry helpt je om niet alleen je gedachten te verwoorden, maar ook te luisteren naar de wijsheid van je lichaam. Haar signalen kunnen dan voor je gaan werken als een innerlijk kompas.

Dat is niet altijd comfortabel trouwens. Zo kan het zijn dat jij met vrienden een weekendje New York aan het plannen bent omdat je dat hebt beloofd – maar je vermoeide lijf wil alleen maar in een boshut op de Veluwe voor de open haard liggen. Je vrienden rekenen op je: durf je de trip te cancelen en goed te zorgen voor jezelf?

Misschien ga je allerlei situaties in je leven ontdekken waarin je geneigd bent om de signalen van je lichaam te negeren. Het kan zoeken zijn hoe je daar vervolgens mee om gaat. Je bewustwording zelf is denk ik één van de belangrijkste stappen op weg naar een meer ontspannen leven.

Momenten waarop het fijn kan zijn om samen te inquiren:

* Als je samen in bad zit op zondagochtend

* Als je voor een keuze staat en je komt er niet uit op het niveau van ‘voors en tegens’ 

* Als je plannen maakt voor een vakantie en je wil graag contact maken met je verlangens daarover

* Als je gevreeën hebt of voordat je gaat vrijen

* Als je elkaar een tijdje niet gezien hebt, en je wilt samen ‘inchecken’

Benodigdheden voor inquiry:

  • Tijd (ergens tussen de 2 en 15 minuten keer twee) 
  • Een timer (bijvoorbeeld de gratis Insight Timer App met het geluid van een gong)
  • Een comfortabele zitplek tegenover elkaar, zodat je elkaar kan zien: samen op de bank, op de grond op een meditatiekussen, aan tafel, in bad…

Ik wens jullie een fijne inquiry toe samen!
Liefs,
Marije


Download de Insight Timer app

Inquiry werkt het beste met een timer: zo hoeft niemand op de tijd te letten en kan je al je aandacht bij jezelf en je partner hebben. Op alle smartphones zit een ingebouwde timer. Als je die gebruikt, vergeet dan niet je telefoon op vliegtuigstand te zetten. Wil je inquiren als een pro, dan geeft de gratis Insight Timer app je een mooie gong aan het einde van je inquiry.

Download hier gratis de Insight Timer app

Meer ondersteuning nodig?

Soms, als je te dealen hebt met lastige gevoelens, vereist het behoorlijk wat oefening om niemand te beschuldigen: je geliefde niet, maar ook jezelf niet. Als je merkt dat dit ingewikkeld is, dan is er niks vreemds met je aan de hand. Helaas hebben we deze dingen vroeger niet geleerd. En dus zullen we het moeten leren nu we volwassen zijn. Daarbij kunnen we alle hulp gebruiken. Misschien vind je het fijn om in dat kader eens een (relatie-) therapiesessie te doen. 

Ik wens iedereen een goeie, lichaamsgerichte therapeut toe. Want een goede relatie vraagt zo veel van ons!

Therapeuten met wie ik ervaring of in wie ik veel vertrouwen heb, zijn onder andere: Paola van der Hulst (Hilversum en Rotterdam), Robijn den Hertog (Amsterdam), Martina Gijsbers (Almere), Jan Willem Roos (Almere),  Eef Hengst (Leiden), Viram Verberk & Marie Le Mahieu (Herwijnen), Lidy Evertsen (Amsterdam), Marije Klumpes (Haarlem) en Irene Postma (Amelisweerd).

Avond vol Aandacht - lekkers op het plankje