Misschien wel het leukste huiswerk ever

Het allerbelangrijkste aan een vrij afspraakje is dat je helemaal vrij bent. Vrij om te doen waar je zin in hebt. Vrij om te zijn wie je bent. Neem dus deze beschrijving als een aanwijzing: als jullie zin hebben in iets anders, dan doe je dat natuurlijk!

Dit zijn alle stappen van het Vrij Afspraakje:

# 1. Plan jullie Vrij Afspraak in

Spreek samen af wanneer jullie vrij afspraak zal zijn en zet het in jullie beider agenda’s. Jullie date is ‘heilig’: minstens zo belangrijk als een afspraak voor je werk.

Het duurt in principe een uur. Kies een moment waarop jullie niet gestoord kunnen worden. Niet door de kinderen en ook niet door je telefoon. Plan ook wat vrije ruimte rondom jullie afspraak. Die tijd is voor jezelf: om jezelf voor te bereiden, en erna wat ongestoorde tijd alleen te hebben.

Misschien aardig om het er eerst eens over te hebben met elkaar: op welke tijd van de dag vrij jij eigenlijk het liefst? En welke omstandigheden zijn voor jou ideaal? Vrij je graag in de slaapkamer, in de woonkamer of op een heel andere plek?

# 2. De voorpret

Zorg dat de plek waar jullie af hebben gesproken lekker warm is en opgeruimd. Misschien maak je de ruimte extra mooi, met een bloem of een kaars. Of verwijder je de objecten uit de ruimte die je aandacht af kunnen leiden, zoals foto’s van je kinderen of de planning van je werk.

Misschien zorg je voor iets lekkers: druiven, je favoriete chocola…

Je zou ook eens kunnen kijken hoe het voor je is als je ook je lichaam ‘voorbereid’. Wat heb je daarvoor nodig? Wil je je bijvoorbeeld douchen of je mooi maken? En… wat trek je eigenlijk aan (of niet)?

#3. Doe een inquiry

Als het moment van jullie Vrij Afspraak daar is, dan raad ik aan om te beginnen met een korte inquiry. Vaak ervaar je daarna meer contact; met jezelf – endarmee  waarschijnlijk ook met je partner.

Neem ieder 3 minuten om vrijuit te spreken over je ervaring in het moment.

Misschien komt ook voorbij: nu we het komende uur samen zijn, waar heb ik dan zin in? En wat vind ik spannend? Hoe voelt ik dat in mijn lichaam?

# 4. Zet de timer op een uur

Het klinkt paradoxaal, maar het is veel eenvoudiger om vrijheid te ervaren als er heldere kaders zijn. Het doel van deze vrij afspraak is niet orgasme. Het doel van deze reis is de reiziger.

Samen bewust aanwezig zijn, kijkend wat er vanzelf ontstaat als je niks hoeft maken en het nergens heen hoeft: dat hou je niet ‘voor altijd’ vol. Maar een uur is wél haalbaar.

Zet een timer, zodat je niet op de klok hoeft te kijken. Als je de timer van je telefoon gebruikt, zet je je telefoon natuurlijk op vliegtuigstand en leg je hem uit zicht. Download de gratis Insight Timer app op je telefoon voor het prettige geluid van een klankschaal aan het eind.

#5. Adem

Ga zo zitten of liggen dat jullie lichamen ergens met elkaar in contact zijn, zonder dat je daar moeite voor hoeft te doen.

Dan adem je een tijdje de Wind Adem, zoals je die geleerd hebt. Je stelt je voor dat inademt door een rietje…. diep in je buik. Je hoort het geluid van de wind op je inademing. Telkens als je uitademt, ontspannen je lippen weer. Zo komt er flink meer zuurstof in je lichaam.

Na een tijdje ga je waarschijnlijk merken dat het deze verdiepte ademhaling meer vanzelf gaat. De activiteit in je hoofd kalmeert, het wordt makkelijker om je lichaam te voelen. Je landt meer in het hier en nu. Precies de goeie plek om te zijn!

Osho schreef:

‘The greatest sexual thrill of all
is no search of thrills,
but a silent waiting.
Utterly relaxed, utterly mindless.’

Marije Oostindie, Avond vol Aandacht

Schrijf je in voor de ‘After Mails’

Ik heb met veel aandacht en liefde een online email serie ontworpen, speciaal voor de stellen die een Avond vol Aandacht bij me deden. Daarmee wil ik jullie ondersteunen om de oefeningen uit de sessie blijvend onderdeel te maken van je dagelijks leven.

Hierin deel ik o.a. een ademmeditatie met jullie, mijn lievelings lees- en muziektips, en nog wat meer achtergrondkennis over seksualiteit.

Stuur mij die after mails!

Verder oefenen

Jezelf vrij laten zijn in vrijen… daar is heel veel in te ervaren en te oefenen.

Als je interesse hebt om meer intimiteit te ervaren en meer stroming in jullie seksualiteit, kijk dan eens bij onze vervolgtrainingen.

Lees verder over het vervolg

#6. Volg je lijf

Door al die extra zuurstof die je binnenkrijgt, ga je waarschijnlijk wat meer stroming ervaren in je lichaam. Misschien begint het ergens te tintelen, of blijkt je lichaam te willen bewegen. Alles wordt wat geïntensiveerd door al die extra Shakti (energie) in je lijf. Daardoor wordt het nog makkelijker om de signalen van je lichaam te voelen en te volgen.

Wat gebeurt er als je vervolgens niks hoeft te maken of te doen?
Als je jezelf niet aanpast, maar jouw eigen stroom volgt?

Breng je het grootste deel van je aandacht niet zozeer bij je partner, maar bij de sensaties, gevoelens en gedachtes in je eigen lichaam. Vanuit dit diepere contact met jezelf, ervaar je waarschijnlijk ook vanzelf meer verbinding met je partner.

#7. Als het niet meer sprankelt, doe dan iets anders

Soms ben je iets aan het doen waarvan je dácht dat je het leuk zou vinden…. maar ineens heb je de smaak van bordkarton in je mond. Oftewel: je bent in een oude groef gevallen en de sprankeling, het nieuwe, het frisse is verdwenen.

Geen probleem: gaaf juist dat je het opmerkt!
Stop met wat je aan het doen was, en begin gewoon opnieuw.

Ik drink graag een kopje thee op zo’n moment:-) Vervolgens breng ik mijn aandacht terug bij mijn eigen, verdiepte ademhaling; zo keer ik weer terug in mijn eigen midden. Dan wacht ik opnieuw totdat er een nieuwe impuls ontstaat.

#8. Vier je vrijheid

Als je jouw beeld van vrijen loslaat, en je gaat voelen in het moment wat het NU voor JOU is, dan zou het zomaar kunnen dat vrijen veel veelkleuriger is dan je dacht.

Een aantal mogelijkheden in Vrijen die zomaar langs zouden kunnen komen:

elkaar eenvoudig vasthouden of wiegen,
een tijdje in elkaars ogen kijken,
of elkaar masseren met heerlijke warme olie,
vertellen wat je aantrekkelijk vindt aan de ander,
de hand van de ander pakken en hem of haar laten voelen hoe je graag aangeraakt wil worden,
je lief iets lekkers laten proeven, voelen of ruiken (zonder te kijken?),
vertellen waar je naar verlangt of wat je zo mooi of lekker vind aan de ander
of samen dansen op jullie favoriete nummer…

# 9. Als de tijd om is, bedank je elkaar

Boing! De gong gaat. Rustig neem je de tijd om te doen wat nodig is om jullie samenzijn goed af te ronden. Misschien omhels je elkaar, of zijn er woorden die je naar elkaar wil uitspreken.

Vergeet in elk geval niet om elkaar te bedanken, ook als het nog niet zo makkelijk was. Dit is niet het moment om te gaan evalueren: het is vooral belangrijk om te eren dat je geliefde bereid is geweest om samen met jou te oefenen.

#10. Laat elkaar met rust

Na de afronding laten jullie elkaar een half uur met rust. Ga iets prettigs doen voor jezelf: maak een wandeling of ga lekker in bad. Besteed deze tijd zonder media, zodat je je aandacht bij de sensaties in je lichaam kunt houden. Zo laat je alles wat er is gebeurt tijdens jullie afspraak nog wat verder op je inwerken.

Misschien is het waardevol voor jullie om na dit half uur weer samen te komen om samen nog wat na te spreken over jullie vrij afspraakje. Op welk moment voelde je je werkelijk vrij? Wat was er fijn en wat was er lastig? Ik raad jullie aan om dat te doen in de vorm van een inquiry. Zo kunnen jullie beider waarheden naast elkaar bestaan zonder dat er een discussie ontstaat.

#11. Laat los en herhaal

Ik hoop natuurlijk dat jullie een heerlijke tijd hebben gehad samen. Zo heerlijk dat je onmiddellijk naar je agenda rent om een nieuwe Vrij Afspraak in te plannen…

Tegelijkertijd gaat er niks mis als het niet allemaal even fantastisch was. Misschien voelde het wat ongemakkelijk of was het soms zoeken. Het vraagt heel wat om het idee los te laten dat we iets zouden moeten presteren. Hecht er niet te veel waarde aan: soms duurt het even voordat er iets vanzelf gaat spetteren.

Tantra vraagt je om een doel los te laten en gewoon maar te beoefenen en te kijken wat er gebeurt. Zo leer je hoe je kunt ontspannen terwijl je aanwezig en bewust blijft; de sleutel naar de vervulling die we zo hopen te vinden in seksualiteit.

Wij willen meer Tantra